Search

Talvinen villasukkakävely jalkaterien hyvinvointiin

Updated: Feb 5

Villasukkakävely! Mikä on tämä mahtava juttu? Kengät nurkkaan, villasukat jalkaan ja ulos kirmaamaan.


Näin Facessa entisen naapurini tilapäivityksen, jossa oli kuva lumisista villasukista ja kiinnostava kirjoitus koiralenkiltä ja tuntemuksista villasukissa pienessä pakkasessa illan hämärässä.


Kiinnostuin heti! Olen intohimoinen jalkaterälihasten puolesta puhuja ja oivalsin tilaisuuden talviseen paljasjalkakäppäilyyn.


Selkäkanava-sivuston mukaan jalkaterän ja nilkan hyvinvointi on olennainen osa ihmisen hyvinvointia. Olen samaa mieltä ja tiedän kokemuksesta, että pelkästään jalkojen lihasten kramppaamisen saa loppumaan lähes kokonaan jalkaterälihasten harjoitteilla.


Jalkaterälihasten toimivuus on myös suorassa yhteydessä polvi- ja lonkkanivelen linjaukseen ja oikeasuuntaisuuteen.





Olemme McPilateksessa olleet jo vuosia sinnikkäitä jalkateräharjoitteiden jumppareita ja tasapainomme sekä jalkaterälihasten toimintamme on harjoittunut vuosien varrella ihan kohtuullisiksi.


Duodecimin Terveyskirjastossakin osataan kertoa, että elinkikäinen jalkaterälihasten kunnosta pitäminen on tärkeätä alaraajan nivelten terveyden näkökulmasta.


Tuumailin villasukka-asiaa viikon verran, tutkin interwebin syövereistä kanssakulkijoiden kokemuksia ja päätin rohkaistua. Tuntui ihmeelliseltä astua ovesta ulos pelkissä villasukissa. Mieli on niin jumiutunut ajatukseen, että ihmisellä on oltava kengät!


Minulla on huono ääreisverenkierto ja olen koko elämäni kärsinyt kylmistä sormista ja varpaista, jopa juhannuksen +13 asteessa saan sormet valkoisina etsiä onnea Suomen kesästä. Tästä syytä jännitin hieman miten varpaani suhtautuvat kokeiluun. Laiton kahdet urheilusukat ja kahdet villasukat päällekäin ja lähdimme kaverin kanssa 1.5 tunnin kuntokävelylle pienessä -4 asteen pakkasessa.


Jo parin sadan metrin jälkeen huomasin, että verenkierto jaloissa oli huomattavasti parempi kuin kengillä. Jalkaterän lihakset joutuvat tekemään valtavan paljon enemmän töitä kuin kengässä ja se auttaa ääreisverenkiertoa.


Olin positiivisesti yllättynyt villasukkakävelyn helppoudesta. Lumi tuntui ihanalta jalan alla ja metsässä upottava lumi oli kuin valkea pumpuli hennossa lumisateessa.


Jos ei ole tottunut kävelemään paljan jaloin tai et ole harjoittanut jalkaterän lihaksia, niin villasukkakävelykin kannattaa aloittaa pikkuhiljaa ja totutella lihakset asiaan. Mutta jos olet tottunut tassuttelija, niin anna mennä ja nauti!


Lumisin ja kauniin talven huurteisin terveisin,


Tellu the McVillasukka



2,989 views0 comments

Recent Posts

See All