Search

Making of Production part 1

McDanze osallistuu Finnish Dance Organization FDO:n Production sarjaan. Productionissa tyyli on vapaa ja siinä on usein mukana rekvisiittaa tai lavasteita. Sarja koostuu kolmesta osakilpailusta, ja ensimmäinen niistä kisattiin 5.9 Pajulahdessa.


Ensimmäinen Production-cupin osakilpailu on nyt onnellisesti ohitse ja se oli koko joukkueelle ikimuistoinen kokemus! Tässä vaiheessa haluan kuitenkin palata hetkeksi taaksepäin siihen matkaan, mikä tarvittiin tuon kuuden minuutin esityksen taakse. Nähty kuusi minuuttia on vaatinut hurjan työn tai oikeammin sanottuna sen aikaansaamiseksi on saanut tehdä vuoden verran kaikenlaista hauskaa. En ole oikeastaan nähnyt muiden koreografien tai tanssikoulujen kirjoituksia prosessista, ja on mukava jakaa oma kokemus ja huomioita, kun ne ovat vielä tuoreessa muistissa. Olisi tietysti kiinnostavaa itsekin kuulla, miten muut rakentavat esityksiä.


Ajatus Productioniin osallistumisesta alkoi pyörimään mielessäni loppukesällä 2019. McDanze oli osallistunut Productioniin kaksi kertaa aiemmin rakkaan siskoni Susannan ohjauksessa vuosina 2015 ja 2016. Vuosi 2016 osoittautui traagiseksi, kun Sanna menehtyi syksyllä. Mutta nyt usean vuoden tauon jälkeen aika oli taas kypsä. Kerroin ajatuksen McDanzen Whatsapp-ryhmässä ja hetkessä joukko kasvoi joukkueen kokoiseksi! Tästä en ollut yllättynyt. Tämä porukka on vuosien varrella heittäytynyt mitä moninaisimpiin juttuihin.


Millä perusteella tanssijat sitten valittiin? Sillä, että he halusivat ja uskalsivat tulla mukaan! McDanzen tyylillä kaikki olivat tervetulleita sellaisina kuin ovat. Minkäänlaisia ennakkovaatimuksia tai koe-esiintymisiä ei ollut. Ikähaarukka tanssijoilla on 11-vuodesta yli kuuteenkymmeneen. Keski-ikä lienee neljänkymmenen ja viidenkymmenen välillä. Iso osa meistä on ensimmäistä kertaa mukana elämässään missään kisassa tai esiintymässä. Arvostan todella sitä heittäytymistä, jota mcdanzelaisista löytyy! Kisoissa on aina huiman taitavia ja kokeneita nuoria esiintyjiä, ja itsensä likoon pistäminen tässä joukossa on todellakin hatunnoston arvoinen suoritus.


Kaikki alkaa teemasta ja hyvästä musiikista


Osallistumisajatuksen lisäksi vuosi sitten mielessä olivat tietysti jo muutkin ideat. Aivan ensimmäisiä ratkaistavia asioita oli teema. Mikä olisi McDanzelle sopiva teema? Minkä ympärille teos tehtäisiin?


Teema alkoi rakentumaan tällä kertaa yhtä aikaa musiikin valinnan kanssa. Ariana Grande, Billie Eilish, Lady Gaga ja Lizzo ovat kaikki supertähtiä ja esikuvia. He myös edustavat arvoiltaan niitä asioita, joita McDanzessa vaalitaan. Suvaitsevaisuus, tasa-arvo ja kaikkien hyväksyminen omana itsenään ovat itsestäänselvä osa toimintaamme, minkä vuoksi näiden artistien valinta musiikkiin oli lopulta helppoa. Kappaleet myös luonnollisesti luovat tarinan kaarta. Ja Lady Gagalta ei itseasiassa ollut musiikkia vaan pätkä hänen haastattelustaan, jossa hän puhuu ystävällisyyden merkityksestä.


Teoksen teema, ystävällisyys, syntyi huolesta kärjistyneestä keskustelukulttuurista, vihapuheesta ja haluttomuudesta ymmärtää toisia. Samanaikaisesti on onneksi myös toisenlaisia trendejä ja esimerkiksi tulevaisuuden työelämän vahvuuksiksi on ymmärretty empaattisuus. Koen, että teemassa myös kiteytyy se, mitä McDanzessa haluamme olla; ihmisiä ja hyviä toisillemme. Uskon, että hyvä lisää hyvää.


Yksin en kaikkea tehnyt, ja kukaan ei pystykään tällaiseen yksin! Aluksi minulla oli ideointi- ja sparrausapuna pari tanssijaa, joista muodostui projektin jatkuessa tehotiimini. Koreografian tein Jennin kanssa. Katja ideoi ja toteutti erityisesti rekvisiittaa. Ja ilman koko joukkueen työtä eri vaiheissa, tästä ei olisi tullut valmista.


Productionin yksi arvosteluperuste on teoksen ilmaisu. Sillä tarkoitetaan paitsi tanssin esittämistä, mutta myös rekvisiitan, asujen ja meikin yhteensopivuutta keskenään ja suhteessa teemaan, musiikkiin jne. Tähän panostettiin kunnolla!


Tanssijoidemme joukossa ja lähipiirissä on monenlaista lahjakkuutta. Teoksen visuaaliseen ilmeen suunnitteli tanssipiirin läheinen nuori muotoilun opiskelija. Värit, asut, hiukset ja meikit eivät ole sattumanvaraisia vaan huolella suunniteltuja ja valittuja tehostamaan teoksen sanomaa. Nuori, esityksessämme livenä laulava lahjakkuutemme löytyi tanssitunniltamme. Uskomaton Alisa! Mikä lahjakkuus ja rohkeus.





Pitkä matka ideasta toteutukseen


Rekvisiitaksi valittiin jo syksyllä 2019 peilit, tuolit ja jättihame, jonka alle saa valtavan määrän tanssijoita. Olemme productionin mittakaavassa pieni joukkue, ja peileillä meitä saa monta! Hame sai inspiraationsa Lady Gagan asusta MET- gaalassa. Vaikka harjoituksissa olemme jo tottuneet hameeseen, niin onhan se edelleen pysäyttävää, kun Jenni liukuu usean metrin korkeudessa hameessa ja lopulta osa tanssijoista tulee hameen alta. Haimme vau-efektia, ja sen saimme!


Vaadittiin lukemattomia työtunteja ja sopivien materiaalien etsintää, jotta kaikki olisi valmista. Budjettimme ei ollut loputon. Kustannukset eivät saaneet nousta osallistujille koviksi. Ei ollut esimerkiksi vaihtoehtoa tilata 12 kappaletta isoa peiliä pyörillä valmiina.


Jättihameen valmistaminen vaati idean pyörittämistä ja monen monta työtuntia. Matka ideasta valmiiseen oli pitkä. Hameen kehikko rakentui lopulta porrasjakkarasta, siirtoalustoista, alumiini- ja muoviputkesta sekä tyllistä. Tutuksi tulivat niin porakone kuin putkien taivutusjouset.


Asuihin ja hameeseen meni kangasta yli 70 metriä! Paidat ja housut löytyivät lopulta herkeämättömän nettiselailun ja etsinnän tuloksena. Valkoisen sävyjä on lukemattomia ja juuri oikean sävyn metsästys oli iso työ. Asujen koristeluun ja kimonojen tekemiseen järjestettiin erilliset ompelupajat. Hauskaa oli!